W Szwajcarii 1 czerwca otwarto najdłuższy na świecie tunel – Gotthard-Basistunnel. Ma aż 57,1 km długości, a jego budowa trwała 17 lat. Decyzję o budowie tunelu podjęto z zastosowaniem demokracji bezpośredniej, organizując referendum. Na pytanie skierowane do Szwajcarów w głosowaniu, które odbyło się 29 listopada 1998 r. aż 63,5% uprawnionych do głosowania odpowiedziało pozytywnie. Frekwencja w tym przypadku wynosiła 38,31%.
Koszt budowy wyniósł 12 mld CHF i jest prawie dwukrotnie wyższy od szacowanego. Podkreśla się jednak pozytywny wpływ powstania tunelu na alpejski ekosystem.
Obecnie przejazd tunelem zajmuje 15 minut. Dzięki jego budowie czas przejazdu z Zurychu do Mediolanu potrwa 2 godz. 40 min i będzie to o godzinę krócej, niż dotychczas, a trasa z Bazylei do Mediolanu zajmie 3 godz. 30 min, gdzie wcześniej trwała prawie 2 godziny dłużej.
Szwajcarzy pod względem długości tunelu pobili rekord, który dotychczas należał do japońskiego tunelu Seikan o długości 53,9 km. Trzecie miejsce pod tym względem, z długością 50,5 km, zajmuje Eurotunel, łączący Francję z Wielką Brytanią pod kanałem La Manche.
Regularna eksploatacja tunelu rozpocznie się jednak dopiero 11 grudnia.
Nie brakuje także teorii spiskowych wokół otwartego tunelu. Więcej na ten temat można przeczytać w ciekawym reportażu „Wielka dziura w Szwajcarii, czyli na skróty przez Alpy” (Onet.pl).